Przejdź do głównej zawartości

Samolot Dornier Do-28

Dornier Do-28 G92
Dornier Do-28 to dwusilnikowy górnopłat produkcji niemieckiej firmy Dornier Flugzeugwerke GmbH. Dornier Do-28 został opracowany pod koniec lat 50 na podstawie wcześniejszej konstrukcji wytwórni, Do-27.

Do-28 tworzony był z myślą m.in. o rynkach afrykańskich, stąd szczególną uwagę zwrócono na trwałość i niezawodność konstrukcji oraz możliwość operowania z krótkich pasów startowych. Dzięki pomocy władz Niemiec, wytwórnia rozpoczęła prace nad większym
samolotem transportowym o właściwościach STOL. Prototyp samolotu nazwanego Do-28D Skyservant wzbił się w powietrze w lutym 1966 roku z fabrycznego lotniska Dorniera.

Posiadał m.in. przekonstruowany kadłub o charakterystycznym przekroju prostokątnym, równie charakterystyczny sposób zamocowania silników do kadłuba, na pokład poza dwuosobową załogą zabierał do 12 pasażerów. Wobec spowodowanej kryzysem i ograniczeniami eksportowymi utraty zagranicznych rynków zbytu, zwłaszcza w Afryce, pierwsza wersja D1 została zastąpiona wersją D2 o zwiększonej z 300 do 1250 kg ładowności i wydłużonym kadłubie.

Do skoków spadochronowych używane są Dorniery, w których silniki tłokowe Lycoming zastąpiono silnikami turbinowymi Waltera. Dzięki temu samolot ma potężny wypiard i lata bardzo szybko na pułap 4000 metrów. W Hiszpanii można z niego skakać z 4600 metrów, co jest możliwe dzięki bardzo krótkiemu okresowi przebywania skoczków na tej wysokości.

Dzięki szerokim drzwiom, szybkości wznoszenia i wysokości wyrzutu skoczków samolot ten jest wymarzoną konstrukcją do szkolenia AFF.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.