Przejdź do głównej zawartości

Co dalej po AFF? Poradnik spadochronowy

Podręcznik spadochronowy
Nie chcąc dołączyć do tych, którzy tylko narzekają, zrobiłem coś. Napisałem poradnik spadochronowy, który kieruję głównie do młodych skoczków.
Niejednokrotnie apelowałem o rozsądek i podnosiłem temat braku zainteresowania spadochroniarzami, którzy ukończyli szkolenie podstawowe i zostali zostawieni sami sobie.

To duży problem z zakresu bezpieczeństwa. To, w moim odczuciu luka szkoleniowa. O ile uczniowie, w trakcie AFF lub SL, lub rzadko IAD, są pod stałym nadzorem instruktorów, to zaraz po zakończeniu tego kursu opieka nad nimi ogranicza się do podpisu.
A w głowach, które są jeszcze nienapełnione wiedzą zaczynają się mościć przeróżne zwariowane pomysły.

Poradnik "Co dalej po AFF?" to pierwszy z planowanego przeze mnie cyklu publikacji. Zacząłem trochę niechronologicznie, przeskakując ponad szkoleniem podstawowym. Wynika to z wyżej opisanego zagrożenia. Szkolenie podstawowe jest nieźle zabezpieczone. Pierwszą zapełniłem więc, najgroźniejszą moim zdaniem lukę.



Myślisz o zdobyciu licencji - potrzebujesz podręcznika

Poradnik pomaga zrozumieć skoczkowi zagrożenia, możliwości, warunki uzyskania licencji, zasady treningu. To prawie 250 stron popartych grafikami. Poradnik zawiera opisane i wytłumaczone najczęściej popełniane błędy pilotażu, rozpisane ćwiczenia poprawiające umiejętności.

Wydaje mi się, że młody skoczek, z takim narzędziem będzie dużo bardziej świadomy i bezpieczny. Oczywiście e-book nadaje się też jako źródło nowoczesnej wiedzy o skokach spadochronowych dla wszystkich zainteresowanych. Nie jest pisany jakimś tajemniczym slangiem a wiedza w nim zawarta, to moje doświadczenie szkoleniowe. Zresztą już wcześniej była namiastka tego e-booka w postaci skryptu FS1. Jak się okazuje, krąży on kopiowany, bo nic innego nie ma.

Jednym z pierwszych pytań ze strony portalu, na którym zamierzam wystawiać e-book było: czy nie boję się, że zaraz będzie to kopiowane i nielegalnie przekazywane? No cóż, pewnie, że trochę się boję. Swoich uczniów zostawiam z przygotowanymi przeze mnie materiałami. Dostają skrypt do odświeżania wiedzy z zakresu AFF i skrypt do nauki budowania formacji. Wiem, że niektóre polskie ośrodki szkolenia używają bez pytania moich materiałów. Co mam poradzić na nieuczciwość? Nic. Przykre, że po tym, jak za darmo udostępniam masę publikacji, uzupełniam dział support skoczka na www.skokiwhiszpanii.pl nikt nie kontaktuje się ze mną odnośnie używania moich namiastek podręczników.

Teraz efektem mojej pracy i zebranego przez 25 lat doświadczenia dostępny jest e-book, Co dalej po AFF? Cena jest krótko mówiąc bardzo przystępna. 19,90 pln w zestawieniu z ponad trzykrotnie wyższą ceną poradnika o wędkowaniu jest moim zdaniem uczciwa i atrakcyjna. Nic więcej nie mogę zrobić.

Następną publikacją, nad którą już pracuję, będzie poradnik o tym jak zacząć skoki spadochronowe. Czyli od pomysłu na skoki aż do ukończenia szkolenia podstawowego.

Zapraszam do lektury poradnika


Jak kupić poradnik?
Ten i inne poradniki spadochronowe można kupić w sklepie internetowym


Spis treści

-Wstęp    4
-Co znajdziecie w tym e-booku    8

Spadochron i osprzęt spadochronowy

-Zamki taśm nośnych spadochronu głównego    11
-Automat spadochronowy AAD    16
-Jak działa spadochron zapasowy    22
-RSL - System automatycznego otwierania spadochronu awaryjnego    26
-Zgaszony pilocik, czyli kill-line    33
-Softlink - łącznik linek i taśm nośnych    40
-Pull out czyli myszka    44
-PRO-pack i niektóre etapy układania spadochronu    46
-Wymiana pętli zamykającej pokrowiec spadochronu głównego    55
-Wysokościomierze akustyczne    58
-Kombinezon spadochronowy    62

Organizacja skoków i zasady bezpieczeństwa

-Plan skoku i procedura awaryjna    66
-Sprawdzenie zestawu spadochronowego przed skokiem    73
-Wyrzut skoczków w chmurach lub ponad chmurami    77
-Uporządkowane lądowania skoczków    82
-Budowanie ścieżki lądowania i doskonalenie celności    85
-Niskie zakręty - od lat olbrzymie zagrożenie    98
-Zawirowania powietrza - niewidzialne zagrożenie    104
-Bezpieczny wyrzut spadochronowy    109
-Bezpieczeństwo w samolocie    117
-Unikanie kolizji spadochronowych    120
-Kamera, wingsuit i BASE - dla skoczków 200+    126
-Zmniejszanie rozmiaru czaszy spadochronowej    133
-Licencje spadochronowe    143
-Ubezpieczenie skoczka    153
-Dłuższa przerwa w wykonywaniu skoków spadochronowych    159

Ćwiczenia doskonalące

-Trening FSC - zagadnienia teoretyczne    166
-Podstawowe zagadnienia związane z pracą zespołową FS    182
-Najczęściej popełniane błędy podczas lądowania    194
-Ćwiczenia na czaszy    206
-Przykładowy plan ćwiczeń    224

Od autora    245


Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.