Przejdź do głównej zawartości

Groźne, przedwczesne i twarde otwarcie spadochronu

Całe szczęście, że skończyło się tylko na obolałym ciele. Otwarcie było zaburzone, przez co slajder nie wykonał swojej podstawowej pracy - nie spowolnił napełniania się spadochronu.
Na to zdarzenie wpłynęło kilka czynników:
  • duża prędkość i ekspozycja uchwytu pilocika na strugi powietrza,
  • duży opór aerodynamiczny skórzanej piłeczki,
  • śliski materiał ZP, z którego wykonany jest ten pilocik,
  • kontrowersyjna konstrukcja nieoryginalnej paczki głównego spadochronu.

Lazy bag powstał jako odpowiedź na jedną z przyczyn powstawania skręceń linek. Dzięki umieszczeniu linek w specjalnej kieszonce bez żadnych gumek linki wychodzą gładko tak jak we freebagu spadochronu zapasowego lub naszytej na spływ spadochronu BASE osłonce. Ten konkretny lazy bag ma dwa magnesy pokrywy linek i dwa magnesy zamykające. Wydaje się, że to za mało dla zachowania bezpieczeństwa.

Dobra paczka, tak jak tradycyjny D-bag ma system zamykania, w którym gumki przewleczone są przez metalowe oczka i zablokowane zaplecionymi linkami. O ile nie dojdzie do zerwania gumek to paczka nie otworzy się wcześniej niż prowadzące do niej linki nie naprężą się.
Dzięki temu w momencie, kiedy czasza zostaje wyeksponowana na działanie strug powietrza zachowana jest symetria i w niemal tym samym czasie co wypełnianie komór następuje wystawienie slajdera na działanie powietrza.
Ciśnienie na slajderze zmaleje, gdy prędkość opadania się zmniejszy, przepychanka pomiędzy napełniającym się spadochronem a hamującym ten proces slajderem będzie więc bezbolesna.

Na filmie widać jak slajder prześlizguje się swoim bokiem, przy okazji ulegając uszkodzeniom. Spadochron otwiera się bokiem i tyłem a nie swoim natarciem.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wypadek Pabla

Nie mogę pozbierać myśli. Może pisanie jakoś się do tego przyczyni. Pablo dziś zginął podczas skoku tandemowego. Poznałem go na wyjeździe do Hiszpanii kilkanaście lat temu, gdy robił ze mną swój AFF. Zawsze uśmiechnięty, pełen energii, sypiący dobrej jakości dowcipami jak z rękawa. Podczas szkolenia nie szło mu świetnie, jeden z moich palców nadal jest wykrzywiony po tym, jak łapałem go z obrotów. Zaskoczył mnie wtedy swoją postawą. W żaden sposób nie załamywał się, nie biadolił tylko trenował na ziemi i skakał aż wyszło mu tak, jak tego chciał. Potem miałem okazję przekonać się, że taki miał charakter. Poznałem go jako uporządkowanego i bardzo zadaniowego człowieka. Skrupulatnie realizował swoje zamierzenia. Kilka lat później nauczyłem go jak skakać w tandemie. Na tandemie zakończyło się jego życie. Żona, dwoje małych dzieci. Młody człowiek, więc najpewniej też rodzice. Mama, dzień mamy. Wiem, że los dopada na przeróżne sposoby. Wypadki komunikacyjne, choroby. Co komu pisan

Planowanie lądowania - ważny element bezpieczeństwa

Przygotowanie ścieżki podejścia w danych warunkach atmosferycznych i terenowych powinno być rozpoczęte od obserwacji lądowania innych skoczków. Im mniej doświadczenia, tym wnikliwsza obserwacja. Najlepiej wytypować sobie uczestników skoku, który mają podobnie obciążone spadochrony.  To, co będzie szczególnie istotne dla naszego planu to kąt, pod jakim szybują spadochrony na prostej do lądowania. Oczywiście inne kwestie związane z szybowaniem są także istotne. Obserwacja górnego wiatru, jego siły i kierunku. Zwrócenie uwagi na zawirowania powietrza, czy spadochron się „pompuje”, czy pracuje stabilnie. Wreszcie obserwacja zachowania innych skoczków, którzy zawsze stanowią dla siebie nawzajem potencjalne zagrożenie.

Samolot An-2

An-2 to dwupłatowy samolot wielozadaniowy klasy STOL (Short Take Off and Landing). Długość drogi rozbiegu i dobiegu to około 200 metrów. Antek wyposażony jest w gwiazdowy silnik wolnossący, któremu mocy na małych wysokościach wystarcza do przewożenia niemal dwóch ton balastu. Jednak wraz ze wzrostem wysokości, gdy spada ciśnienie powietrza, brak wystarczającej ilości tlenu dusi koniki mechaniczne z początkowej wartości 1000.